Skip to main content

Samenvatting

Hoe haal je het maximale uit je LinkedInprofiel? Hoe zorg je dat je goed vindbaar bent? En waar moet je op letten bij het aanmaken en invullen van jouw profiel? Deze 4 tips maken jouw profilering in de markt ijzersterk, met een paar simpele stappen.

LinkedIn is hét platform om professioneel digitaal te netwerken, sinds 2003. En elk jaar wordt het steeds een beetje relevanter en belangrijker in het profileren van jezelf als professional in jouw markt. Het is je cv, visitekaartje en netwerk in één. Alles wat je nodig hebt voor succes.

Maar dan moet dat cv er wel netjes bij staan, en dat visitekaartje representatief zijn. En je netwerk, hoe bouw je dat digitaal op? We hebben dé tips voor je, zodat jouw LinkedIn – en daarmee je carrière – eigenlijk niet meer stuk kan.

1. Kies een heldere functietitel

Jouw functietitel is na je foto en naam een van de eerste dingen waar bezoekers van jouw profiel naar kijken. Hij wordt bovenaan je profiel getoond en is zichtbaar in de zoekresultaten. Een heldere functietitel is daarom onmisbaar om je LinkedInprofiel te versterken en om beter vindbaar te worden voor anderen.

Kies dus een titel die jouw werkzaamheden weerspiegelt, maar ook buiten de organisatie waar je nu werkt herkenbaar is. Bedenk op welke functietitel jij gevonden wilt worden, en gebruik deze op je profiel. Natuurlijk alleen wanneer het ook echt klopt en je het kunt waarmaken.

Wordt jouw functie in het bedrijf waar je nu zit bijvoorbeeld ‘Productiemedewerker’ genoemd, maar ben je in de praktijk eigenlijk meer specifiek een Assemblagemonteur – en heeft dat laatste jouw voorkeur? Gebruik dan ‘Assemblagemonteur’ op LinkedIn. Hetzelfde geldt voor ‘Tekenaar’ versus ‘Tekenaar Constructeur’. Of je titel is ‘Buyer’ terwijl ‘Inkoper’ een meer gebruikelijke term is waar mensen op zoeken.

Kies een titel die jouw werkzaamheden weerspiegelt, maar ook buiten je organisatie herkenbaar is.

Doe de gratis profielcheck, om te zien waar jij past!

2. Schrijf een samenvatting

Een samenvatting over jezelf schrijven is niet gemakkelijk. Maar om een sterk LinkedInprofiel te creëren is dit wel noodzakelijk. De samenvatting op LinkedIn is namelijk de ideale plek om duidelijk te maken wie je bent en wat je kan.

In de huidige versie van LinkedIn kun je alleen de eerste twee zinnen direct lezen – de rest staat onder ‘lees meer’ – dus zorg dat je hierin meteen de aandacht trekt. Gebruik daarnaast in de rest van je samenvatting tactisch gekozen keywords. Denk aan synoniemen voor je functietitel, vaardigheden die je beheerst of programma’s en tools waarmee je bekend bent in je werkzaamheden. Deze keywords dragen namelijk ook weer bij aan de vindbaarheid van jouw LinkedInprofiel.

Ben je Tekenaar / Constructeur, benoem dan bijvoorbeeld je kennis van AutoCAD of Revit. Ben je Elektro Engineer, benoem dan KABI en Engineering Base of andere software, als je daarmee kunt werken. Maar ook softskills zoals talenkennis of leiderschapsskills (“Ik ben in mijn vrije tijd aanvoerder van het voetbalteam”) benoem je hier.

Alleen de eerste twee zinnen van je samenvatting kun je direct lezen, dus zorg dat je hierin meteen de aandacht trekt.

Tess VerwerTeam Manager Civiele Techniek & ROVM

3. Personaliseer je URL

Om je offline cv beknopt te houden is het verstandig naar je LinkedIn profiel te verwijzen voor meer informatie. Door je LinkedIn URL te personaliseren maak je de zoektocht naar jouw profiel voor toekomstige werkgevers een stuk gemakkelijker. Gebruik bijvoorbeeld je voor en achternaam.

Dat doe je als volgt:

  1. Klik bovenaan in de balk (op desktop) op je profielfoto.
  2. Klik op Profiel weergeven.
  3. Klik rechts op Openbaar profiel en URL bewerken.
  4. Klik rechts onder Uw aangepaste URL bewerken op Bewerken.
  5. Voer jouw gewenste einde van de URL in. Bij voorkeur je voor- en achternaam.
  6. Klik op Opslaan.

4. Voeg contacten toe

Het lijkt een open deur aangezien LinkedIn hét zakelijk netwerk platform is. Maar door actief aan je netwerk te blijven werken en connecties toe te voegen aan jouw profiel versterk je jouw positie op LinkedIn.

Denk bijvoorbeeld eens aan oud-studiegenoten, mensen met wie je hebt samengewerkt tijdens je bijbaantje, je huidige collega’s, of partners waar je mee samengewerkt hebt. Het is een kleine wereld en je weet nooit wat je in de toekomst voor elkaar kunt betekenen.

CARRIÈRECOACH

Meer hulp nodig?

Kun je nog wel wat extra steun gebruiken bij je komende sollicitatiegesprek? Of ben je überhaupt nog op zoek naar een sollicitatie bij een topbedrijf? Neem contact op met de Relatie Manager in jouw vakgebied, en we helpen je verder!

Neem contact op